Näin vanhus- ja vammaispalveluajot kilpailutettiin, kertoo Espoon logistiikkajohtaja

Vanhusten ja vammaisten taksipalveluajojen kilpailutus on saanut kovaa kritiikkiä ammattikuljettajien taholta. Kyytien hinnat painettiin kuskien mukaan sellaiselle tasolle, ettei niillä kannata enää ajaa.

Otimme yhteyttä Espoon kaupungin logistiikkajohtaja Kari Sirviöön, joka selvensi miten autojen kilpailutus oikein tapahtui.

Lähes 700 autoa

Vanhusten ja vammaisten lakisääteisiä palveluajoja hoitaa tällä hetkellä 672 autoa, jotka on jaettu kahteen ryhmään. Markkinaoikeuden voimaanjäänyt päätös Länsi-Uudenmaan Kulkukeskuksen uudelleenkilpailuttamisesta ei vaikuta tähän kilpailutukseen.

Pääosan kuormasta kantaa 47 päiväautoa, jotka toimivat Kulkukeskuksen ohjauksessa aamukuudesta iltayhdeksään. Nämä autot velvoitetaan ajamaan pelkästään Kulkukeskuksen ajoja, mutta keikat välitetään näille aina ensimmäisinä.

Näiltä autoilta pyydettiin kiinteä päiväkohtainen tarjous ajetuista työvuoroista. Lisäksi autoille maksetaan jokaisesta aloitetusta kyydistä 5,50 euroa ja 0,44 euroa per aloitettu kilometri. Yli 20 kilometrin hakumatkalta maksetaan myös 0,44 euroa per kilometri hakumatkan ylittävien kilometrien osalta. Jutussa mainitut hinnat ovat arvonlisäverottomia.

Odottelusta ei makseta muuta kuin päiväkohtainen korvaus ajoista. Päiväkorvaus maksetaan, oli ajoja tai ei.

Noin kymmenen prosentin tähden

Päiväautoilta ylijäävät ajot hoitaa 625 sopimusautoa, joiden kilpailutus hoidettiin toisella tavalla. Kaupunki määritteli maksimihinnat, joista yritys saattoi tarjota alennusprosenttia. Maksimihinnat olivat 5,50 euroa lähtömaksua ja 1,50 euroa per kilometri.

Odottelusta ei makseta tässä mallissa mitään.

Esimerkin vuoksi – maksimihinnalla matka olarilaisesta seniorikodista Tapiolaan maksaisi noin 13,60 euroa ilman arvonlisäveroa.

Sirviön mukaan autoilijoille annettiin vapaat kädet tarjota halvempia kilometrejä tai halvempia lähtöjä, mikä kullekin autoilijalle paremmin sopi. Keskimääräisesti aloitusmaksusta saatiin alennusta noin 12,7 prosenttia ja kilometritaksasta 10,9 prosenttia.

Kaikkien tässä jutussa mainittujen kilometritaksojen lisäksi autoille maksetaan varustelunsa mukaiset korvaukset eri palveluista. Esimerkiksi isossa invataksissa porraskiipijän käytöstä voidaan maksaa enintään 15 euroa per asiakas ja portaaseen vetämisestä enintään 7,50 euroa per asiakas.

Vertailun vuoksi

Vertailun vuoksi, Espoon suurin taksivälittäjä Lähitaksi vaatii lähtömaksua 3,51 euroa arkena ja 7,11 euroa iltaisin ja viikonloppuisin. Kilometritaksa on joko 0,90 tai 0,945 euroa per kilometri, joiden lisäksi maksetaan 0,891 euroa per ajettu minuutti.

Luvut ovat arvonlisäverottomia.

Edellämainittu esimerkkimatka Olarista Tapiolaan maksaisi Lähitaksin arkihinnoilla noin 18,17 euroa ennen arvonlisäveroa – mikäli uskomme Google Mapsin 11 minuutin veikkausta matka-ajan pituudesta.

Kuluttajahinta ei ole suoraan verrannollinen lakisääteisiin sosiaalihuollon ajoihin, sillä Lähitaksi oli neuvotellut Espoon kaupungin kanssa oman hintansa näille ajoille.

One thought on “Näin vanhus- ja vammaispalveluajot kilpailutettiin, kertoo Espoon logistiikkajohtaja

  1. Termien kanssa kannattaa olla täsmällinen. On kyse vammaispalvelulain ja sosiaalihuoltolain mukaisista kuljetuspavleluista. Ei siis ole erikseen vanhuskuljetuksia. Vammaispalvelukuljetukset ovat lakisääteisiä vähn. 18 yhdensuuntaista matkaa ja sosiaalihuoltopalvelun määrärahasidonnaisia eli harkinnanvaraisia.

    Ongelmia riittää uudessa Kulkukeskuksessa, tässä muutama vakava ongelma. Taksiyrittäjille maksettava könttäsumma ja pakkoreitti pisteesä A pisteeseen B aiheuttaa monelle ongelmia. Mm. sokeat joutuvat miettimään asiointita uudelleen, kenties kouluttamaan koiransa uudelleen, jne. Lisäksi Kulkukeskuksen sovellus valitsee satunnaisen reitin eli paluumatka voikin olla eri kuin menomatka, joten pysähdysten suunnittelu esim. apteekin lokerikolle voikin yllättäen viedä ylimääräisen matkan vähistä matkoista, jos reitti poikkeaa yli 2 km tai pysähdys yli 10 min. Monelle rankavammaiselle uusi järjestelmä tuottaa silkkaa kipua, kun autot pakotetaan ajaa tiettyä reittiä vaikka mukulakivikatuja pitkin.

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggaajaa tykkää tästä: