Tästä syystä Espoo ei joudu maksumieheksi Kulkukeskus-sotkussa – kurkista kulisseihin, miten keskus toimii

Espoon kaupungin logistiikkajohtaja Kari Sirviö esitteli helmikuussa alkaneen Länsi-Uudenmaan Kulkukeskuksen toimintaa. Kulkukeskus pyörittää tällä hetkellä kaikkia vanhus- ja vammaispalveluajoja Espoossa, mutta sen tarkoitus on laajentua muihin Länsi-Uudenmaan kuntiin.

Espoon pitää laittaa vanhus- ja vammaisoperaattoripuolen kilpailutus uusiksi Korkeimman hallinto-oikeuden hylättyä kaupungin tekemän valituksen markkinaoikeuden päätöksestä, mutta toistaiseksi mennään tällä järjestelmällä. Itse ajot kilpailutettiin erikseen.

Sirviön mukaan Espoo ei joudu maksamaan sille asetettua 750 000 euron uhkasakkoa.

— Markkinaoikeus on ratkaisussaan kieltänyt Espoota panemasta varsinaista hankintapäätöstä täytäntöön sakon uhalla. Espoo ei ole pannut varsinaista hankintapäätöstä täytäntöön, vaan se on järjestänyt hankinnan hankintalain sallimin tavoin väliaikaisella sopimuksella, Sirviö kommentoi.

Reaaliaikainen seuranta

— Näemme täältä suoraan, missä autot kulkevat, kuinka paljon autoja on liikenteessä ja kuinka paljon keikkoja on tarjolla, Sirviö kertoo esitellessään ruudulla viliseviä karttoja ja valikoita.

Maanantai-aamulla puoliltapäivin ajossa oli noin 170 autoa, joista 30 oli niin sanottuja ”päiväautoja”, joille maksetaan ajoista päiväkohtainen korvaus ja jotka ajavat valtaosan kaikista Kulkukeskus-ajoista.

Esimerkinomaisesti Sirviö nosti esille erään vastavastatun keikan. Henkilö oli tilannut kuljetuksen Leppävaarasta Lintuvaaran perukoille ja keikan oli kuitannut Matinkylässä ollut auto.

Kulkukeskuksen sovelluksesta näkee suoraan, missä kukin auto kulkee ja mitä reittiä auton pitäisi kulkea määränpäähän. Täten asiakkaalle voidaan välittää reaaliaikaista tietoa siitä, mikä hänen kuljetuksensa kohtalo milläkin hetkellä on.

Tiukat kriteerit, joita kaikkia ei voida valvoa

Espoo asetti autoilijolle lukusia eri kriteerejä, jotka autojen piti täyttää. Osa tarjouksen tehneistä autoilijoista hylättiin, koska ne eivät Sirviön mukaan toimittaneet vaadittuja selvityksiä.

Näitä selvityksiä olivat muun muassa rikosrekisteriote, ammatti- tai kaupparekisteriin kuuluminen, lakisääteisen työterveyshuollon järjestäminen sekä toimijan luottotiedot sekä -luokitus.

— Meillä on vahva vaatimus kuljettajien kouluttamisesta muun muassa esimerkiksi asiakaspalvelusta, ensiaputaidoista, kielitaidosta tai erityisryhmien kohtaamisesta, Sirviö toteaa.

Espoon kaupungin välittämässä tarjouspyynnössä mainitaan paikallistuntemus tasan kerran – kuljettajilta vaaditaan ”hyvä paikallistuntemus Länsi-Uudenmaan alueella”.

Sirviö myönsi, ettei jokaisen kuljettajan kaupunkituntemusta voida varmistaa erikseen kaupungin puolelta.

— Kilpailutusvaiheessa meidän on pakko luottaa siihen, että autoilijat palkkaavat töihin osaavia kuljettajia, Sirviö toteaa.

Asiaan on tulossa kuitenkin parannusta, sillä Sirviön mukaan Espoo on hankkimassa ulkopuolisen auditointifirman seuraamaan Kulkukeskuksen piirissä ajavien kuljettajien toimintaa. Lisäksi osaamattomia kuljettajia saadaan kiinni myös palautejärjestelmän kautta, jokaiselle kuljettajalle oli annettu arvosteluja välillä 1-5 tähteä, joita matkustajat voivat Kulkukeskus-applikaatiolla jakaa.

Maanantain demossa kuitenkin näkyi, että ylivoimaisesti suosituin tapa tilata kyyti on edelleen klassinen puhelinsoitto.

— Jos auditoinnissa sitten nähdään ongelmia esimerkiksi perille löytämisen suhteen, niin sitten asia otetaan puheeksi kuljetusyrityksen kanssa.

Kolmen päivän reklamaatio

Sirviön mukaan reklamaatioihin ja palautteisiin pyritään palaamaan kolmen päivän sisällä tapahtuneesta. Välitysoperaattori käsittelee ongelmatapaukset lähtökohtaisesti, mutta isompien ongelmien kohdalla palaute välitetään kaupungille, missä tilanteessa asiasta keskustellaan autoilijan kanssa ja tehdään ratkaisuja mahdollisista sanktioista.

— Meillä on tarkka kaavio siitä, minkälaisia sanktioita erilaisista ongelmista autoilijalle tai kuljettajalle voi koitua, Sirviö sanoo.

— Reklamaatioiden kautta pääsemme kiinni kaikkiin mahdollisiin ongelmiin, mitä tässä voi tulla vastaan, oli kyseessä sitten kielitaitoon, asiakaspalveluun, kaupunkiosaamiseen tai muuhun ammattitaitoon liittyvään ongelmaan, Sirviö päättää.

3 vastausta artikkeliin “Tästä syystä Espoo ei joudu maksumieheksi Kulkukeskus-sotkussa – kurkista kulisseihin, miten keskus toimii

  1. Hienosti Sirviö onnistuu luomaan vaikutelman ja sysäämään Kulkukeskuksen epäonnistumisesta kuljettajien ja yrittäjien syyksi.
    Toivoisin, että toimittajat hakisivat päättäjiltä vastauksia siihen, miten virkamiehistön on mahdollista heikentää vammaisten ja vanhusten lakiinkirjattuja palveluja ilman selkeää poliittista päätöstä.
    Kuntavaalit on tulossa ja kysymys, joka ehdokkaille pitää esittää:
    ”Aiotteko edistää vammaisten ja vanhusten aseman heikentämistä edelleen ja miten aiotte kantaa vastuunne jo tehdystä, virkamiesten toteuttamista vammaisten ja vanhusten tasa-arvoisen liikkumisen mahdollistamien palveluiden romuttamiseen?”

    Tykkää

  2. Asiakkailta vietiin täysin itsemääräämisoikeus pois, kun ei voi enää ajaa tarpeen mukaan ja valita itse reittiä. Tämä aiheuttaa kikkailua ja eräs asiakas päätti lopettaa asioinnin 15 km päässä Helsingissä ja käy nyt kauempana ja kalliimmasti Nurmijärvellä 40 km päässä, missä helpompi asioida. Kulkukeskuksen toimintakäskyt eivät vastaa lain henkeä, asiakkaista on tehty paketteja, ihmisarvo hukkunut kilpailutukseen.

    Täysi kaaos tilauspalvelunumeroissakin, asiakkaille sanotaan toisenlaisia ohjeita kuin kuljettajien numerossa. Joten kun auton voi nyt ottaa lennosta, niin sovi kuskin kanssa, että tulee pihalle ja pyydä kuskia tilaamaan auto, niin saat sopivan kuskin ja auton itsellesi. Sehän on lennosta tilattu, kun se auto siinä ohi ajelee…

    Helsingin juna-aseman kaaos on tullut nyt kuljetuspalveluasiakkaillekin, kilpailu asiakkaista on kovaa ja asiakkaille huudetaan ja käskytetään matkoista kuskien taholta. Pelottava tilanne ja mitä olen kuullut, olisi tämän takia mm. vakiotaksioikeushakemuksia ennätysmäärä vammaispalvelussa. Mutta em. vinkki käy, vaikka ei olisi vakiotaksiakaan.

    Kulkukeskus ei vastaa yksinkertaisimpaankaan kysymykseen, ei vaikka on yli kuukauden on eräs asiakas laittanut sähköpostia ja pyytänyt vastauksia.

    Todella ala-arvoista kohtelua! Häpeä Espoo, Kulkukeskus!

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggaajaa tykkää tästä: