Logistiikkajohtaja myöntää – vanhus- ja vammaisajojen uudistuksen alku ollut hankala: ”Kyllähän se hidastaa jonkin verran tolpilta lähtöä”

Espoo siirtyi helmikuun alussa uuteen aikaan vammais- ja seniorikaupunkilaisten kuljetusten suhteen, kun lakisääteiset sosiaaliajot siirtyivät Lähitaksilta uuden Länsi-Uudenmaan Kulkukeskuksen hoidettaviksi.

Asiakkaan näkökulmasta suurin muutos tapahtui, kun vanhoista kaupunkikorteista luovuttiin ja tilalle tuli erillinen tilauskeskus, josta jokainen kyyti tilattiin. Espoon kaupungin logistiikkajohtaja Kari Sirviö sanoo, että Espoo päätti luopua kaupunkikorteista, koska ne tarvitsivat erillisen lukulaitteen ja yhteyden tiettyyn järjestelmään, jolla korttia voi lukea.

Uudistuksen äärimmäinen taustapiru on vuonna 2017 toteutettu taksilain uudistus.

— Markkinaoikeus antoi päätöksen aikoja sitten, että Espoon pitää kilpailuttaa vanhus- ja vammaispalveluajot, Sirviö sanoo.

Espoon kaupunki kilpailutti kuljetusten operaattorin ja aktuaaliset kuljetukset erikseen. Operaattorikilpailutuksen voitti FCG Smart Transportation Oy, joka toimitusjohtaja Aki Keskistä haastattelimme aiemmin.

Markkinaoikeuden päätös pakotti Espoon kilpailuttamaan vanhus- ja vammaisajot.
Kuvituskuva: Sora Shimazaki / Pexels.com

Ymmärrettävää pelkoa

Sirviö sanoo ymmärtävänsä ihmisten pelkoa muutoksen takia. Monet vammaisjärjestöt sekä moni asiakas ilmaisivat huolensa uudesta järjestelmästä jo kilpailutusten aikana.

— Onhan tämä iso muutos, ei siitä ole epäilystäkään, Sirviö sanoo.

Sirviö ei halunnut kommentoida, miksi muut Länsi-Uudenmaan kaupungit eivät vielä lähteneet Kulkukeskuksen kelkkaan.

— Nämä ovat poliittisia päätöksiä ja muissa kunnissa päätökset ovat edelleen kesken, Sirviö summaa.

Mainokset

Alku aina hankala

Aivan ongelmitta uusi järjestelmä ei lähtenyt käyntiin, Sirviö myöntää. Ongelmia on ollut esimerkiksi väärien autotyyppien saapumisesta paikalle – kun on tarvittu henkilöautoa, niin paikalle on tullut iso auto ja toisinpäin.

— Sähköpyörätuolilla liikkuville iso inva-auto on välttämättömyys, Sirviö sanoo. Tätä ongelmaa pyritään korjaamaan jatkuvasti tarkentamalla asiakasprofiileja.

Kuljettajilla on ollut ongelmia Kulkukeskus-sovelluksen kanssa.
Kuvituskuva: Tim Samuel / Pexels.com

Sen lisäksi ongelmia on ollut kuljettajien päässä, kun keikkasovellusta ei olla osattu käyttää.

— Alkuvaiheessa myös puhelinkeskus tukkeutui puheluista, kun sekä asiakkaat että kuljettajat kyselivät kaikenlaista operaattoreilta. Pisin puhelu kesti 50 minuuttia, Sirviö paljastaa.

Viime viikolla puhelujen keskimääräinen kesto on ollut Sirviön mukaan noin 2 minuuttia ja 20 sekuntia. Jonossa on joutunut odottelemaan noin 34 sekuntia.

Uutuutena päiväautot

Sirviö sanoo, että Espoon kaupunki on tehnyt sopimukset yhteensä 700 auton kanssa. Näistä päivittäin on ollut ajossa noin 200 ajoneuvoa.

Lähitaksi-vetoiseen systeemiin verrattuna suurin muutos piilee päiväautoissa, jotka on omistettu pelkästään näille vanhus- ja vammaispalvelukuljetuksille. Autoille maksetaan päiväkohtainen korvaus kuljetuksista ja järjestelmä pyrkii prioisoimaan keikat näille autoille. Ylivuotokeikat sitten ohjataan muille autoille.

— Yhteensä näitä päiväautoja on 47 kappaletta ja ne ajavat aamukuuden ja iltayhdeksän välillä keikkoja omien vuorolistojensa mukaisesti, Sirviö kertoo.

Mainokset

Auto paikalla vartissa

Kilpailutuksen yhteydessä vaadittiin, että auto pitää saada paikalle 60 minuutin sisällä keikan tilaamisesta. Tämä on aiheuttanut pelkoa senioriespoolaisten joukossa – kyllähän kauppareissulle lähdön voi ennakoida ja tilata auton vähän etukäteen, mutta entäs kun kaupasta ollaan pois lähdössä? Kauppareissun pituutta on hankala ennustaa etukäteen ja on helppoa kuvitella miten hauskaa olisi odotella taksia mahdollisesti tunnin verran, kun kauppakasseissa pakasteet sulavat ja vihannekset nuhjaantuvat.

Sirviö myöntää, että kilpailutuksen yhteydessä menetettiin kaupunkikorttijärjestelmän notkeus tolpalta lähtiessä. Entisessä järjestelmässä asiakas saattoi vilauttaa kaupunkikorttia tolpalta ja matkaan päästiin samantien. Nykysysteemissä asiakas voi ottaa auton tolpalta, jolloin kuljettaja soittaa Kulkukeskukseen ja saa matkareitin ja kyydistä maksettavan korvauksen kuljettaja-applikaatioon.

— Kyllähän se hidastaa jonkin verran tolpilta lähtöä, Sirviö sanoo.

Sirviö kertoo, että viikolla 7, eli 15.2. – 21.2.2021 autot ehtivät ajallaan paikalle 96,5-prosenttisella varmuudella. Keskimääräinen odotusaika on ollut noin 14 minuuttia. Keskipäivisin odotusajat ovat voineet hieman venyä, kun taksiliikenne on muutenkin aktiiviisimmillaan.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggaajaa tykkää tästä: