Ehdokkaan kynä: Ensin työ, sitten huvi; liikenne ja peruspalvelut keskiöön

Ihanteellisessa maailmassa kunta ja valtio voisivat toteuttaa kaiken mahdollisen. Moni ei muista aikaa, jolloin kuntien tilinpäätökset olivat ylijäämäisiä ja veroprosentit maltillisia. Se oli silloin joskus. Kauniaisissa veroprosentti oli aikoinaan 15, mikä oli alin koko maassa. Vuonna 2019 kolme neljästä Manner-Suomen kunnasta, eli yhteensä 225 kuntaa teki negatiivisen tuloksen. Vuosikate heikkeni 13,4 prosenttia. Voiko näin jatkua? En usko. Vaikka valtionosuuksia korotettaisiin, on valtionkin raha velkarahaa. Velkaa velan päälle on ajan henki. Velka on veli otettaessa, veljenpoika maksettaessa. Korkotaso tulee nousemaan jossain vaiheessa ja sekä valtion, että kuntien korkokulut tulevat nousemaan. Rahoitetaanko ne uudella velalla?

On turha puhua kuntataloudesta erillään valtiontaloudesta. Suomessa on vain yhdet veronmaksajat eikä heitä voi loputtomiin riistää. Kuntien tehtävät tulevat laista, pelivaraa on perustehtävien osalta vähän. Mutta perustehtävissä kunta tekee juuri sitä, mitä sen pitääkin: luo hyvinvointia suomalaisille. Olemme tilanteessa, jossa osa kunnista menettää väestöä ja osa saa sitä hallitsemattomasti. Espoota ja muitakin isoja kaupunkeja rasittaa lisäksi sosiaaliperusteinen maahanmuutto, joka luo sosiaalisia ongelmia vuokra-asuntovaltaisille alueille ja pahentaa asuntopulaa. Ruotsin tie näyttää oleva meidän tiemme. Olisi tärkeää tehdä kaikki mahdollinen sen eteen, että lisärasitteita kuntataloudelle ei luotaisi. Se tapahtuu kutistamalla investoinnit vain välttämättömään ja luopumalla turhista kuluista. Yksi sellainen on maahanmuuttajien omakielinen opetus. Ei ole suomalaisen veronmaksajan asia maksaa tänne muuttaneen oman äidinkielen opetusta, sen vanhemmat voivat hoitaa omalla rahallaan.

Länsimetron jälkeen Espoon tulisi pitää pitkä tuumaustauko ja pyrkiä hillitsemään valtavia investointeja. On tosiasia, että yksityisauto on Espoossa tärkeä, joten tieverkosta on pidettävä kiinni, mutta siinäkään ei tulisi ryhtyä hillittömyyksiin. Kohtuudella kaikkea. Julkisessa liikenteessä on myös Espoon sisälle epätasa-arvoa luova tekijä, vyöhykejako. Jos joukkoliikenteeseen haluttaisiin investoida, voitaisiin B ja C-vyöhykkeet yhdistää ja näin koko pk-seutu olisi samaa vyöhykettä. Jos matkalipun hinta pidettäisiin ennallaan, joukkoliikenteen kulkumuoto-osuus kasvaisi. Investointina se maksaisi toki, mutta tasoittaisi eroja ja helpottaisi liikkumista. Tämä investointi voitaisiin tehdä ilman yhdenkään kuopan kaivamista. 

Suomi, Espoo tai muutkaan kunnat eivät joka tapauksessa voi jatkaa näin. Me elämme laput silmillä ja ratkaisemme ongelmat velkakirjoilla.

Pia Polviander
Kuntavaaliehdokas, Perussuomalaiset
piapolviander@gmail.com

Ehdokkaan Kynä -palsta on avoin kaikille espoolaisille kuntavaaliehdokkaille, väristä ja puolueesta riippumatta. Ne eivät edusta Espoon Uutisvirran linjaa millään tasolla, vaan jokaisesta tekstistä vastaa ehdokas itse.

Kuntavaaliehdokas, jos haluat oman kirjoituksesi Ehdokkaan Kynä -palstalle, laita tekstisi sähköpostilla osoitteeseen toimitus@espoonuutisvirta.fi! Pidätämme oikeuden pätkiä pidempiä kirjoituksia – ohjemittana on noin 2 000 merkkiä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggaajaa tykkää tästä: