Kulkukeskus-pomo: Vanhus- ja vammaisajot paikalla 60 minuutissa ja jokainen ajo varmistettava keskuksesta erikseen

FCG Smart Transportation Oy:n toimitusjohtaja Aki Keskinen vakuuttaa vanhus- ja vammaispalveluajojen uuden toiminta-alustan, Länsi-Uudenmaan Kulkukeskuksen lähteneen liikkeelle positiivisissa merkeissä.

– Aina kun aloitetaan uutta, niin ihmisillä on paljon kysymyksiä muutoksiin liittyen, mitä sitten kysytään palvelukeskuksesta. Se venyttää luonnollisesti keskimääräisiä puhelujen pituuksia, Keskinen kertoo.

Keskisen mukaan tällä hetkellä keskimääräinen Kulkukeskukseen tullut puhelu kestää noin kolmisen minuuttia. Keskinen uskoo, että kun epätietoisuus uudesta toimijasta katoaa, niin keskimääräinen puhelun pituus saadaan painettua noin puoleentoista minuuttiin. Keskisen mukaan auton voi tilata muilla tavoilla, esimerkiksi puhelinsovelluksella.

Mainokset

Tolpalla ilmoitettava keskukseen

Entisessä kaupunkikorttijärjestelyssä riitti, että tolpalta autoon noustessaan asiakas varmisti ennen autoon nousemistaan, että auto voi vastaanottaa maksun kaupunkikortilta ja matka saattoi alkaa.

Kaupunkiortilla ajettaessa kuljettaja saattoi lähteä ajoon samantien.
Uudessa järjestelmässä keikka pitää varmistaa Kulkukeskukselta.
Kuva: Lauri Pajunen

Keskisen mukaan tässä suhteessa suurta muutosta ei ole tapahtunut.

– Kuljettajan pitää ennen liikkeellelähtöä varmistaa keskuksesta, että autoon nousseella henkilöllä on kulkuoikeus, Keskinen sanoo.

Kuljettajien puolelta järjestelmää on kritisoitu siitä, että vanhassa järjestelmässä tolpalta on saattanut lähteä keikalle samantien, mutta Kulkukeskuksen alla keikka pitää ”varmistaa” ensin keskukselta ennen liikkeelle lähtöä.

Keskisen mukaan autoilijoille on kuitenkin varattu oma linjansa puhelinkeskuksessa, joten jonotusaikojen ei pitäisi muodostua liian pitkiksi.

Mainokset

Yhtäaikaisesti liikkeellä 250 autoa

Autojen riittävyys on herättänyt jonkin verran huolta asiakaskunnassa. Lisäksi huolta on herättänyt se, miten autoja saa esimerkiksi kauppareissulta kotiin pääsemiseksi, kun kauppareissun pituutta on hankala ennustaa, eikä autoa ole siksi järkevää tilata etukäteen.

– Avainpaikkojen ympärillä autoja on riittävästi. Vaikka Kulkukeskuksen määritelmä onkin, että auton saa paikalle viimeistään 60 minuutissa, niin todellisuudessa uskon autojen päätyvän esimerkiksi kauppojen pihoille huomattavasti tätä nopeammin, Keskinen sanoo.

Keskisen mukaan Kulkukeskuksen toimintaan osallistuu noin 500 autoa, jotka voidaan luokitella kahteen ryhmään. Ensimmäisessä ryhmässä on kaupungilta päiväkorvauksen saavat autot, jotka ajavat päiväsaikaan kiireisimpinä tunteina vain Kulkukeskuksen ajoja. Näiden lisäksi sopimuksen tehneet taksit ajavat päivätuntien ulkopuoliset kyydit ja ne ajot, mitä päiväkuskit eivät ehdi ajaa.

– Yhtäaikaisesti meillä on ollut aloituspäivinä 250 autoa liikenteessä, Keskinen sanoo.

Keskisen mukaan Kulkukeskuksella on ajossa noin 250 autoa. Kuljetuskeskukset ovat toivoneet lisäajoja.
Kuva: Lauri Pajunen

Autojen määrä ei ainakaan toistaiseksi ole muodostunut ongelmaksi Keskisen mukaan – ennemmin ongelma on ollut päinvastainen.

– Kuljetusliikkeiden puolelta tulee viestiä, että kyytejä voisi hyvin olla enemmänkin. Koronatilanne kuitenkin on se mikä se on ja se ei voi olla vaikuttamatta koko taksialaan, Keskinen sanoo.

Miten uusi järjestelmä tulee kestämään, kun koronatilanne rauhoittuu ja kyytimäärät lisääntyvät, jää nähtäväksi.

Vertaus Lähitaksin noin 1 300 autoon on ymmärrettävä, mutta Keskinen huomauttaa etteivät kaikki niistäkään ole ajossa jatkuvasti ja ne ovat hajallaan koko Uudenmaan alueella.

— Pidän siis 250 autoa yhtäaikaisesti ajossa Espoon alueella merkittävänä määränä, Keskinen sanoo.

Mainokset

Kuljettajilla tiukemmat vaatimukset kuin yksityisellä

Luonnollinen huolenaihe asiakkaiden puolelta on ollut se, miten varmistetaan kuljettajan sopivuus kunkin asiakkaan kohdalla?

– Jokaisen asiakkaan kohdalla on tehty tarkat profiilit siitä, minkälaisia vaatimuksia kuljetuksessa pitää ottaa huomioon. Asiakasprofiilin tietojen perusteella etsitään sopivan profiilin auto, Keskinen kertoo.

Kuljettajille on Espoon kilpailutuksessa määritelty tiukemmat kriteerit kuin yksityisen taksiliikenteen puolella, Keskinen kertoo. Syynä tähän on palvelun julkinen luonne.

– Yrittäjien on hyväksytettävä kuljettajat kaupungin kanssa ja esimerkiksi rikosrekisteriotteet vaaditaan, Keskinen sanoo.

Mahdolliset ongelmatilanteet ovat aiheuttaneet myös paljon huolta asiakaskunnassa. Tyypillinen esimerkkitapaus voisi olla esimerkiksi dementikkovanhus tai kehitysvammainen lapsi, jota ei saisi jättää yksin. Keskisen mukaan näissä tapauksissa kuljettajalle välittyy varauksessa tieto siitä, että henkilö tulee saattaa kohteessa perille saakka, eikä kuski järjestelmässä pysty kuittaamaan keikkaa valmiiksi ennen kuin asiakas on turvallisesti perillä.

Kaupunki vaatii rikosrekisteriotteen uuden Kulkukeskuksen alla ajavilta kuljettajilta.
Kuvituskuva: Pexels.com

Keikan valmiiksi kuittaaminen jää kuitenkin kuljettajan vastuulle, vaikka esimerkiksi kehitysvammaisella lapsella olisi molemmissa päissä saattajat odottamassa. Täten tilanteessa kuljettaja voisi jättää asiakkaan saattamatta ja vain kuitata laitteesta kyydin valmiiksi määränpäässä.

Keskinen kuitenkin vakuuttaa, että Kulkukeskuksen palautejärjestelmässä päästään käsiksi kyydin jokaiseen vaiheeseen. Joten jos kyydin kohdalla tulee ongelma esimerkiksi määränpään löytämisen, kuskin ja asiakkaan kieliongelmien tai minkään muun kohdalla, voidaan asiasta viestiä kaupungille, joka sitten käsittelee ongelmatilanteen yrityksen kanssa.

Mainokset

Rauhallisin mielin uutta kohti

Espoon naapurikunnat toistaiseksi ovat jättäytyneet pois Länsi-Uudenmaan Kulkukeskuksesta. Keskisen mukaan muita kuntia on liittymässä keskuksen piiriin maaliskuun aikana, kunhan niiden sopimuskaudet päättyvät.

Kysyttäessä Keskinen ei suostu mainitsemaan yhtään kuntaa nimeltä.

– En voi ottaa kantaa poliittisiin päätöksiin, joita ollaan vielä tekemässä.

Keskinen toivoo koko Länsi-Uudenmaan alueen kuitenkin liittyvän aikanaan Kulkukeskuksen piiriin, koska palvelu on rakennettu kattamaan koko alue.

Kuljettajien piiristä uudistusta on kritisoitu muun muassa hintojen polkemisen takia.

Keskinen ei suostu ottamaan kantaa siitä, saavatko kuljettajat kyydeistä sopivan korvauksen.

Mainokset

– Me olemme vain välittäjäoperaattori. Kilpailutus ja hintasopimukset on tehty kaupungin ja yrittäjien välillä, me emme kuitenkaan peri autoilijoilta mitään kustannuksia, Keskinen sanoo.

Uudistusta pelkääviä asiakkaita Keskinen ymmärtää ja pyrkii rauhoittelemaan.

– Asiakkaat voivat ottaa ihan rauhallisesti tämän uudistuksen. Tässä on muuttunut operaattori ja joitakin käytänteitä. Samalla asiakkaan varaus- ja palautekanavat ovat laajentuneet. Palvelu toimii jo nyt hyvin, Keskinen päättää.

4 vastausta artikkeliin “Kulkukeskus-pomo: Vanhus- ja vammaisajot paikalla 60 minuutissa ja jokainen ajo varmistettava keskuksesta erikseen

  1. Uskoo kuka tahtoo näitä Espoon satuja. Uskomatonta vammausten ja vanhusten kyykyttämistä. Toivon tedella, että Markkinaoikeuden määräämä 750 000€ sakko lankeaisi Espoon maksettavaksi pikaisesti!

    Tykkää

  2. Näillä hinnoilla invataksit tulevat häviämään liikenteestä kannattamattomina. Millä pyörätuoliasiakkaat sitten kulkevat? Joku järki hintojen polkemisessa olisi oltava. Kuljettajien palkat ovat laskeneet kestämättömälle tasolle.

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggaajaa tykkää tästä: