Tiesitkö mitä tapahtuu Espoon kaupungin hinauttamille autoille? – ”Kaikki romutetaan”

Jokainen on varmasti nähnyt hylätyn näköisen ajoneuvon ja ihmetellyt, miksi se saa seistä paikallaan päivästä toiseen ja kuukaudesta toiseen ilman mitään elonmerkkejä.

Jos auto seisoo paikalla, missä pysäköintiä ei ole rajattu millään tavalla, niin kaupungin keinot puuttua asiaan ovat hyvin rajalliset. Yksi vaihtoehto ajoneuvon siirtämiselle voi olla se, että auto todetaan ei-tosiasiallisesti tieliikenteessä olevaksi, jolloin sitä ei saa säilyttää yleisellä tiealueella. Ammattitermi tällaiselle autolle on ET.

— Tuo ”ei-tosiasiallisesti” kääntyi äkkiä lyhenteeksi ET. Nykyisessä tieliikennelaissa kyseessä on pykälä numero 42, Espoon kaupungin pysäköintiasioista vastaava lakimies Petteri Aumala kertoo.

Tarpeeksi monta maksamatonta pysäköintivirhemaksua tietää pikaista matkaa kohti kaupungin ajoneuvovarastoa.
Kuva: Lauri Pajunen

Miten Espoossa ajoneuvo määritellään ET-autoksi?

—  Espoon kaupungin pysäköinninvalvonnassa on edellytetty Suomessa rekisteröidyltä ajoneuvolta, että ajoneuvorekisterissä on vähintään kaksi rajoitustietoa ennen kuin voidaan katsoa, ettei ajoneuvo ole tosiasiallisesti liikenteessä, Aumala kertoo.

Aumalan mukaan näitä rajoitustietoja ovat ajoneuvon poistaminen liikennekäytöstä sekä lopullinen poisto, ajoneuvon rekisteröimättömyys, katsastamattomuus, jolloin on edellytetty pidempää yli kuukauden laiminlyöntiä, ajoneuvon vakuuttamattomuus tai verojen maksamisen laiminlyönti.

— Ilman rekisteritunnusta olevien sekä ulkomailla rekisteröityjen ajoneuvojen osalta on edellytetty ajoneuvon havaittavissa olevista ulkoisista seikoista tehtäviä havaintoja, joiden perusteella voidaan arvioida, ettei ajoneuvoa tosiasiallisesti käytetä liikenteessä, Aumala sanoo.

Mainokset

Myös muita autoja hinataan

Kaupunki voi myös hinata autoja pois muista syistä, Aumala muistuttaa. Näin talvisin autoja voidaan siirtää katujen kunnossapidon vuoksi näköetäisyydelle alkuperäisestä pysäköintipaikasta.

— Pysäköintivirheeltä ajoneuvo hinataan yleensä varastoon, Aumala varoittaa. Kaupungin ajoneuvovarasto sijaitsee Ämmässuolla, mistä ajoneuvo tulee lunastaa määräaikaan mennessä pois.

— Jos ajoneuvoa ei noudeta määräajassa, siirtyy se omistusoikeus lain nojalla kaupungille, jonka jälkeen ajoneuvo siirretään loppukäsittelijälle. Kaupunki ei siis myy autoja, vaan kaikki romutetaan, Aumala varoittaa.

Tarpeeksi huonossa kunnossa oleva auto voidaan todeta jätteeksi.
Kuvituskuva: Aleksandr Neplokhov / Pexels.com

Pysäköintivirhe tai auton ET-status eivät ole ainoita syitä rautahevon hinauttamiselle. Kaupunki siirtää myös onnettomuusajoneuvot, kadun kunnossapitoa haittaavat ajoneuvot ja yksityiselle maa-alueelle luvattomasti pysäköineet ajoneuvot varastoon. Onnettomuusajoneuvojen lisäksi ajoneuvo voidaan hinauttaa välittömästi pois, jos se nähdään ympäristölle vaaralliseksi, eli ajoneuvosta vuotaa esimerkiksi polttoainetta tai muuta nestettä.

Lisäksi kaupunki voi hinauttaa auton romuttamista varten, mikäli ajoneuvo voidaan jätelain mukaan määritellä jätteeksi. Yksi esimerkki tällaisesta voisi olla korjauskelvottomaksi palanut ajoneuvo.

Mainokset

Ehjä, mutta hylätty ajoneuvo voidaan hinauttaa pois kadulta ja näin vapauttaa kyseinen pysäköintipaikka aktiivisempaan käyttöön. Ajoneuvo tosin täytyy todeta ensin hylätyksi muun muassa seisonta-ajan sekä ulkoisten tunnusmerkkien perusteella.

Hyvin tyypillinen äkkilähdön saava ajoneuvo on pysäköity muulle liikenteelle vaarallisesti tai haittaa aiheuttavasti.

— Moottoritielle ja kehäteille jätetyt ovat hyvin tyypillisesti näitä, etenkin jos muiden autoilijoiden varoittaminen varoituskolmiolla on laiminlyöty, Aumala sanoo.

Väärinpysäköijät kuriin viimeistään hinauksella

Pysäköinnintarkastajan unelma on löytää pysäköintivirheestä ajoneuvo, jonka omistaja, joka on jättänyt vähintään viisi lainvoimaista pysäköintivirhemaksua maksamatta.

Tässä tapauksessa laki ajoneuvojen siirtämisestä sallii ajoneuvon siirtämisen välittömästi kaupungin varastoon, mistä ajoneuvon omistaja voi käydä lunastamassa autonsa – maksettuaan ensin kaikki pysäköintivirhemaksunsa.

Edes pysäköintilain pitkää kouraa ei siis voi vältellä ikuisesti. Aumalan mukaan näitä tapauksia löytyy Espoossa noin kymmenkunta vuosittain.

Mainokset

Muista käydä tykkäämässä Espoon Uutisvirrasta Facebookissa, niin saat kaikki uutisemme suoraan fiidiisi!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggaajaa tykkää tästä: