Vanhusten ja vammaisten sosiaaliajot mullistuivat – taksiammattilaiset huolissaan erityisasiakkaista ja kiristyvästä kilpailusta

Espoolaisten vanhusten ja vammaisten kuljetukset mullistuivat helmikuun alussa. Espoo siirsi näiden asiakasryhmien lakisääteiset kuljetukset Länsi-Uudenmaan Kulkukeskuksen vastuulle.

Espoolainen taksiautoilija Esko Telamo teilaa uudistuksen tyystin.

— Tässä on uudistettu nyt vain uudistamisen takia. Autoilijana ja espoolaisen veronmaksajana minun on hyvin vaikea nähdä niitä hyötyjä mitä tästä saadaan, Telamo sanoo.

Taksiautoilija Esko Telamo tyrmää Kulkukeskus-uudistuksen.
Kuva: Esko Telamon kotialbumi

Telamo on ehtinyt ajaa muutaman Kulkukeskuksen kautta tulleen kyydin ja asiakaspalaute on ollut tylyä. Telamon mukaan asiakkaat ovat olleet peloissaan tulevasta, kun auton saanti on epävarmaa ja jos auton ylipäätään saa, niin kalusto tai kuljettajat saattavat olla aivan mitä tahansa.

— Tässä kuljetetaan ihmisiä, ei mitään elotonta rahtia! Telamo sanoo.

45 vuotta alalla toiminut Matti Karhulahti on vastaanottanut vastaavia puheluita entisiltä vakioasiakkailtaan, jotka ovat kulkeneet kuljetuspalvelukortilla. Karhulahti toimii Espoon taksiautoilijayhdistyksen 1. varapuheenjohtajana.

— Minullekin on muutamat vakioasiakkaat soitelleet paniikissa ja ihmetelleet, miten saada auto paikalle.

Karhulahti huomauttaa, että osa vammaiskortilla kulkeneista asiakkaista voi olla hyvinkin tarkkoja sen suhteen, että rutiinikyydit sujuvat aina samalla tavalla. Minkälaista palvelua he tulevaisuudessa tulevat saamaan, jää nähtäväksi.

— On minullakin ollut eräs autisti asiakkaana jo useita vuosia. Jos hänelle vieras kuski saapui paikalle, hän saattoi hermostua ja yrittää juosta karkuun, Karhulahti kertoo.

Mainokset

Taksikortti historiaan

Vielä helmikuun alkuun saakka Espoolla oli käytössään niin sanottu kaupunkikorttijärjestelmä. Vanhuksille ja erityisryhmiin kuuluville asiakkaille tarkoitetulle kortille oli ladattu aina tietty määrä matkoja, joita kortinomistaja saattoi käyttää lähes vapaasti niiden taksiyritysten autoissa, jotka olivat tehneet kuljetussopimuksen Espoon kaupungin kanssa.

Kaupungin maksamat kyydit perustuvat sosiaalihuolto- sekä vanhus- ja vammaispalvelulakiin.

Vanhus- ja vammaispalvelulaki takaavat, että myös pyörätuolipotilaat pääsevät hoitamaan asioitaan.
Kuvituskuva: Marcus Aurelius / Pexels.com

Kortinhaltijan piti tilausvaiheessa muistaa ainoastaan mainita tilauskeskukselle kaupunkikortista. Taksitolpalla autoa ottaessa asiakkaan piti varmistaa, että kuski pystyi vastaanottamaan maksun kaupunkikortilta.

Telamo kertoo, että entisessä järjestelmässä tilauskeskus lähetti omien järjestelmiensä kautta lähimmän auton paikalle. Nyt uusi Kulkukeskus luo tähän uuden kerroksen, missä kukin kyyti ensin kilpailutetaan ja toimittajaksi valitaan se auto, joka pääsee asiakkaan luokse halvimmalla 60 minuutin vasteajan sisällä.

Uudessa järjestelyssä vaikka asiakas seisoisi tolpalla Kulkukeskuksen mukana olevan auton vieressä, pitää kyyti silti tilata erikseen Kulkukeskuksesta.

Mainokset

Kilpailutilanne kireä kuin viulunkieli

— En usko, että tätä saadaan toimimaan järkevästi. Tämä tulee aiheuttamaan pullonkauloja ja tämän takia Espoon ympäryskunnat ja Kauniainenkin jättäytyi tästä pois, Telamo sanoo.

— Koronatilanne on rokottanut jo todella pahoin taksialaa ja olisin toivonut hieman maltillisempaa kilpailua kaupungilta, Karhulahti sanoo.

Karhulahti on erityisen huolissaan nuorempien yrittäjien puolesta, joille taksiyrittäminen voi tällä hetkellä olla kannattamatonta. Hän pelkää, että ammattitaitoiset kuljettajat lopettavat toiminnan ja etsivät leipänsä muualta.

— Rohkenen epäillä, ettei tästä kaikki yrittäjät selviä tai edes halua selvitä, sanoo Karhulahti.

Mainokset

Telamo kertoo olleensa kilpailutuksessa mukana ja ihmettelevänsä, minkälainen fakiiri saa maksettua kaikki yrittäjän pakolliset kulut ilman, että joutuisi ajamaan tappiolla.

— Hinta on painettu aivan liian alas. Tässä käytetään nyt hyväksi koronakurimuksessa olevaa taksialaa, Telamo sanoo.

Kulkukeskuksen tulevaisuudesta Karhulahti puhuu hyvin maltillisesti, eikä tyrmää keskusta suoralta kädeltä.

— Katsotaan nyt, voi tämä uudistus onnistuakin. Kentältä tosin on tähän asti kuulunut hyvin ristiriitaisia kommentteja Kulkukeskuksen toimivuuteen liittyen, mutta vannomatta paras, Karhulahti sanoo.

Mainokset

2 vastausta artikkeliin “Vanhusten ja vammaisten sosiaaliajot mullistuivat – taksiammattilaiset huolissaan erityisasiakkaista ja kiristyvästä kilpailusta

  1. Ja miten järkevää on ympäristön kannalta sekä tehokkuuden kannalta, että jokusen kymmenen senttiä halvempi auto lähtee hakemaan asiakasta kilometrien päästä, vaikka vieressä olisi vapaa taksi.
    Ei mitään järkeä, koko kulkukeskus on surkea esimerkki Espoon virkamiesten täydellisestä kyvyttömyydestä ymmärtää arjen realismia.
    Kaiken huipuksi ajojen järjestäminen pelattiin tyypilliseen korporaatiokommunistiseen tyyliin kuntaliiton yhtiölle, vaikka paikalliset taksikeskukset tekivät halvemman tarjouksen, ja niiden kokemus on aivan eri luokkaa.

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggaajaa tykkää tästä: